مخترعان بزرگ
مقاله‌ها مهارت‌ها

مخترعان بزرگ چه ویژگی‌هایی دارند؟

مخترعان بزرگ همگی دانشمند نبودند، اما انسان‌هایی خلاق و پرکار بودند. شاید تصور کنید دانشمندی که در آزمایشگاه مجهزش کار می‌کرد، ریانه‌ی شخصی را پدید آورد. در حقیقت، دو دانشجوی اخراجی که در یک گاراژ کار می‌کردند، این اختراع بزرگ را انجام دادند. گاهی یک دانش‌آموزان، کارگر بنایی یا فردی که مشغول تعمیر خودرو است، به کشف یا اختراع مهمی دست می‌یابد. طرح‌های نو زمانی به ذهن آنان خطور می‌کند که در کلاس درس، آشپزخانه یا در کارگاه خانه هستند نه در آزمایشگاه‌ پیشرفته. در این جا برخی از ویژگی‌های مخترعان بزرگ را معرفی می‌کنیم.

کنجکاوی

کنجکاوی در درجه نخست قرار دارد. نوآوران کسانی هستند که می‌خواهند بدانند چرا چیزها آن چنان که می‌بینیم رخ می‌دهند. برای مثال، وقتی جورج دمسترال، مخترع سوئیسی، همراه سگش به دامنه‌های آلپ رفته بود، متوجه شد خارهایی به پوست سگش چسبیده‌اند. او کوشش کرد خارها را از پوست سگش جدا کند. چه کار سختی! چرا خارها به سادگی از پوست سگ جدا نمی‌شوند؟ این کنجکاوی او را وادار کرد خارها را زیر میکروسکوپ مشاهده کند. تعداد بسیاری غلاب بسیار ریز روی هر خار دید. همان لحظه بود که فکر چسب چند بار مصرف محکمی به ذهنش رسید. دمسترال روی این فکر کار کرد و نتیجه کوشش خود را به نام ولکرو عرضه کرد. ولکرو در چیزهای بسیاری از جمله برای بستن کفش ورزشی و لباس فضانوردان به کار می‌رود.

تخیل

تخیل یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که مخترعان بزرگ از آن بهره می‌گیرند. تخیل به نوآوران کمک می‌کند چیزها را به شیوه تازه‌ای کنار هم بچینند. برای مثال، یک دانش‌آموز آمریکایی پایه‌ی شش با ترکیب باتری خورشیدی و دوچرخه‌اش، دوچرخه خورشیدی درست کرد. هنگامی که در روز دوچرخه‌اش را می‌راند، نور خورشید دو باتری را شارژ می‌کند. هنگامی که شب فرا می‌رسد و او به نور نیاز دارد، باتری‌ها چراغ را روشن می‌کنند.

تخیل به این معنی نیز هست که کاربرد تازه‌ای برای چیزهایی که با آن‌ها کار می‌کنیم، پیدا کنیم. برای مثال، فریزبی در آغاز ماهی‌تابه‌ای بود که دو راننده کامیون در پارک برای هم پرتاپ می‌کردند. هنگامی که والتر موریسون این صحنه را دید، فکر اسباب بازی تازه‌ای به ذهنش رسید که اکنون در همه جای جهان معمول شده است. شما هم ببینید برای وسایلی که هر روز با آن‌ها سر و کار دارید چه کاربردهای دیگری می‌توان تعریف کرد.

مهارت حل مسأله

مهارت حل مسأله در مخترعان بزرگ به خوبی پرورش یافته است. هنگامی که گوش‌های چیستر گرین‌وود پانزده ساله در سرمای زمستان حسابی یخ زدند، او تسلیم سرما نشد و در خانه نماند. در عوض، دو قطعه پارچه کرکدار را به شکل فنجان برید و با سیم به هم وصل کرد و گوش‌هایش را با آن پوشاند. در آغاز، دوستانش به او می‌خندیدند، اما به زودی مجذوب طرح او شدند و آنان نیز می‌خواستند گوشی محافظ سرما یا ایرماف داشته باشند. خانواده گرین‌وود مجبور شدند شبانه‌روز کار کنند تا به درخواست‌های مردم پاسخ بدهند. چستر اختراع خود را هنگامی به ثبت رساند که فقط نوزده سال داشت.

پشتکار

پشتکار ویژگی دیگری است که در مخترعان بزرگ دیده می شود. پس از این که یک مخترع یا کاشف به چیز تازه‌ای دست یافت و فریاد «یافتم یافتم» او فضا را پر کرد، هنوز کارهای بسیار باید انجام دهد. آن‌ها باید به کار خود بچسبند تا کامل شود. این کار، گاهی به جمع‌آوری اطلاعات نیاز دارد. سپس ممکن است چند آزمایش انجام شود. اگر همه چیز خوب پیش برود، باید به دیگران نشان بدهد که اختراع او چقدر سودمند است. سرانجام باید اختراع خود را به تولید انبوه برساند.

اعتماد به نفس 

اعتماد به نفس بالا از ویژگی برجسته‌ی مخترعان بزرگ است. آنان باید به طرح خود ایمان داشته باشند و از درس گرفتن از ناکامی‌هاخرسند باشند. جیل بوردن فرایند تغلیض شیر و بسته‌بندی آن را در قوطی کنسرو ابداع کرد، اما دولت وقت امریکا از ثبت رسمی نوآوری او سرباز زد. بوردن بر کوشش خود افزود، طرح خود را کامل‌تر کرد و پس از سال‌ها دولت را نیز متقاعد ساخت. نوآوری او زمانی که راهی برای منجمد کردن شیر نبود، جان هزاران نفر را نجات داد. بر سنگ مزار بوردن نوشته شده است: «من کوشش کردم و ناکام ماندم، بار دیگر و بار دیگر کوشش کردم، آن گاه پیروز شدم.»

راهنمای نوآوران

برای آن که چیز تازه‌ای اختراع کنید باید محیط پیرامون خود را، خانه، باغچه، مدرسه، استخر شنا، نیمکت پارک و حتی همین پایگاه اینترنتی را با دقت مشاهده کنید و سپس:

  1. ببینید چه چیزی باعث بهبود هر چه بهتر آن‌ها می‌شود؛ چه چیزی دشواری‌هایی برای مردم به وجود آورده است؛ با چه چیزی به آسانی نمی‌توان کار کرد؛ چه آلاینده‌ای به سلامتی آسیب می‌رساند و چه چیزی بیش از اندازه انرژی مصرف می‌کند.
  2. یکی از این مساله‌ها را که دوست دارید حل کنید، انتخاب کنید.
  3. تمام راه‌حل‌هایی را که به ذهنتان می‌رسد، بنویسید، از احمقانه‌ترین تا عاقلانه ترین و شدنی‌ترین. قضاوت نکنید! گاهی از طرح‌های دور انداختنی، طرح‌های سودمندی بیرون می‌آید.
  4. یکی از طرح‌ها را که برایتان جالب است، انتخاب کنید. روی آن بیشتر فکر کنید و ببینید چگونه می‌توان آن را به واقعیت نزدیک کنید. چه چیزی را باید بهبود ببخشید؟ آیا برای حل مساله باید چیز جدیدی اختراع کنید یا چیزی را بهبود ببخشید؟
  5. طرح خود را با جزئیات تمام روی کاغذ بیاورید و درباره‌ی آن با خوانواده یا همکلاسی‌هایتان گفت و گو کنید. آیا طرح شما را می‌پسندند؟ آیا پیشنهادی برای بهبود طرح دارند؟
  6. طرح خود را پیاده کنید. پشتکار داشته باشید و علت ناکامی‌های خود را پیدا کنید. همه نوآوران بارها شکست را تجربه کرده اند. شما تنها نیستید.

چند پیشنهاد

  1. خانه‌ای با اسلوب جدید طراحی کنید. سودها و زیان‌های آن را فهرست کنید. چه موادی برای ساختن آن لازم است؟ طرح شما چه جذابیت‌هایی برای خریداران خانه دارد؟
  2. اسباب‌بازی جدیدی اختراع کنید که باعث پرورش توانایی‌های ذهنی شود.
  3. بازی جذابی طراحی کنید که با خاطر سپردن جدول ضرب یا جدول عناصر شیمیایی را آسان کند.
  4. جا به جا کردن کوله پشتی‌های سنگین می‌تواند باعث کمردرد شود. چند راه حل برای پیشگیری از کمردرد پیشنهاد کنید (توجه، کتاب‌های داخل کوله پشتی را نمی توانید حذف کنید!)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *